Bloggen is voor jong en oud!

20 februari 2015



Ondernemers willen steeds vaker hun pijlen (ook) richten op de digitale snelweg. Mensen verwachten tegenwoordig vrijwel altijd een mooie website bij een bedrijf. Ze willen er volledige informatie vinden of ze willen er zelfs alle zaken af kunnen wikkelen. Een website moet er fris en ter zake doende uitzien, goede teksten hebben en paar in het oog springende foto’s of logo’s.

Zeventig procent van alle inkomsten van zzp-ers bestaat uit inkomsten na netwerken. Daar zou dus de meeste tijd in moeten gaan zitten. Maar daarnaast wil je ook digitaal goed voor de dag komen. Zo moet je er over nadenken of je social media wil aanwenden voor je bedrijf. Dat levert niet altijd wat op, maar kan wel meewerken aan een goede beeldvorming. Maar welke social media doe je dan wel en welke niet? Facebook, Twitter en LinkedIn liggen voor de hand. Maar Tumblr en Instagram zijn de hardstgroeiende social media van dit moment. Dus waar doe je aan mee en waar niet?

Het is dan goed om te weten, dat er niet veel diensten verkocht worden via deze social media. Producten kan nog wel eens lukken, maar voor diensten zullen klanten zich niet snel wenden tot de social media. Voor die bedrijven moet de social media dus vooral worden ingezet als beeldvorming.

(Kleine) ondernemers doen vaak veel moeite om een mooie website te (laten) bouwen. En terecht, want het is echt van deze tijd. Maar die moet dan ook nog gevonden worden door klanten, tussen al het grote-concerns-geweld. En hoe krijg je dat voor elkaar?

Je kunt natuurlijk veel geld uitgeven aan reclamedoeleinden, als Google adwords of Twitter-ads. Dat zal wellicht even een aantal extra bezoekers opleveren, maar permanent zal het niet voor veel extra klandizie zorgen. Een ander handig middel is het zogeheten linkbuilding. Dat betekent dat jij zelf linkjes plaatst op je eigen site, zodat je ‘gelinkt’ bent aan andere bedrijven. Maar het betekent vooral dat op andere sites linkjes naar jouw ondernemerssite staan.

Zomaar lukraak overal linkjes plaatsen zal niet werken. Google en andere zoekmachines kijken wel naar een natuurlijk verloop van het aantal linkjes en zal een link op een bekende, goed aangeschreven site hogere ‘punten’ geven dan een link op een onbekende site.

Wat wel werkt om naamsbekendheid te krijgen, is je in te schrijven bij fora en mee te praten over onderwerpen die linken aan jouw bedrijf. Of door te bloggen over je werkzaamheden. Op die manier kun je iedere keer dat je een bericht achter laat, ook een link naar je site plaatsen.

Je kunt er natuurlijk ook voor zorgen dat bestaande bloggers over jou schrijven. En die hoef je dan ook niet ver te zoeken, want ze zitten in onze wijk volop.

We pikken er twee ondernemende bloggers uit, die precies vijftig jaar van elkaar verschillen:

Myrthe de Graaf is 18 jaar en woont in Schuytgraaf. Samen met een aantal andere jongeren, richtte zij de blog ‘Spot Op Arnhem’ op. Daarop proberen de jongeren dagelijks actuele zaken over Arnhem te plaatsen. De jongeren zijn allemaal studenten van de School voor Journalistiek, waar inmiddels veel aandacht voor het fenomeen bloggen is. ‘Het is belangrijk om jezelf te laten zien via blogs’, aldus Myrthe. ‘Hoe meer mensen je artikelen lezen, hoe beter. En de evenementen en organisaties waar je over blogt komen er bijna altijd goed uit.’

Niet ver bij Myrthe vandaan woont Hennie van Ee. Zij is 68 jaar en begon al in de jaren negentig met bloggen. Toendertijd deed ze dat op Schrijfweb, een schrijverssite dat schrijvers met elkaar verbindt en waar ze elkaar konden becommentarieren. Na Schrijfweb hevelde ze haar blogs over naar de Volkskrant. ‘Het verschil tussen toen en nu, is dat ik destijds heel erg op zoek was om er iets van te leren. Tegenwoordig schrijf ik gewoon wat ik leuk vind en over onderwerpen die ik leuk vind’, aldus Hennie. Hennie schrijft op wordpress de blog ongerijmd, maar ze schrijft ook stukken voor de blog van het Schuytgraafs schrijverscollectief ‘Uit de pen’, op Blogspot.

Op de site van de Vierkrant zullen we de linkjes plaatsen naar de blogs.

Links:
Spot op Arnhem: https://spotoparnhem.wordpress.com/
Ongerijmd: https://ongerijmd.wordpress.com/
Uit de pen: http://uitdepen.blogspot.nl/


Ander nieuws uit Schuytgraaf

Wijkagenda

Bekijk de volledige wijkagenda


Wijkvereniging

Wijkvereniging inSchuytgraaf wil het leefplezier en het onderlinge sociale contact in de wijk bevorderen.

Lid worden

Meer informatie

Wijkbudget

Vraag het bewonersbudget Schuytgraaf aan via het formulier.

Aanvragen